Golden Eagle Canon 1Dx avicii Willdlifephotography

Golden Eagle Canon 1Dx avicii Willdlifephotography

tisdag 27 december 2011

Kungsörnarnas Rike 2 2011-11-18

Fredag 18 november
Klockan ringer åter igen 05.30. I dag blir jag ensam i gömslet. Hoppas på bättre ljus idag så att jag får kortare slutar tider och kan sätta kameran på lägre ISO värde. Ole Martin hämtar som vanligt vid 06.30 och vi kör iväg mot gömslet. Idag skall jag pröva att gömma en mikrofon utanför gömslet för att få autentiskt ljud på filmsnuttarna. Riggar upp båda Canon 7D med 500mm och Canon 550D med 70-200mm 2,8 och 1.4 extender. Fortfarande bäckmörkt så jag tänder värmaren och lägger mig lite på britsen och vilar. Nötskrikorna hörs utanför med sitt tjatter och det är mycket rogivade att lyssna på när man ligger där ensam i mörkret. Ljuset börjar komma och jag gör mig beredd, Hoppas att det kommer Örn även idag. Tar lite bilder på Nötskrikorna när dom flyger fram och tillbaks med sina nötter. Klockan blir efter tio och ingen Örn i sikte ännu. Häller upp lite kaffe och tar en smörgåsoch njuter av att sitta mitt ute i ingenstans. Pang där satt dom, Klockan är 12.45 två Kungsörnar har landat och dom spanar som vanligt runt för att säkra stället. Kameran smattrar för fullt när Örnarna bråkar om bytet. Mäktigt att se två Örnar med utfällda vingar i en fight om räven. Tyvärr var det alldeles för dåligt ljus för att få skarpa bilder på fighten. Provar att filma med 7D och 500mm och det visade sig bli ganska lyckat. Har dessa två Kungsörnar i 45 minuter så det blir en del bilder att kika på när man kommer till huset i kväll. Ole Martin hämtar efter mörkrets inbrott och vi kör tillbaks till huset. Sätter på datorn för att ladda ner dagens skörd av film och bilder. Kamerabatteri skall laddas så att allt är klart till nästa dag. Åker ner till byn och kompletterar förrådet. I dag blir det att värma pizza i ugnen en specialare med extra allt men tyvärr blev det ingen större smakupplevelse. Väntar in en Norsk fotograf Ola Arn Finn Loe som skall komma till huset under kvällen. Han dyker upp vid 21.00 efter att ha kört från Bodö , En resa på 12 timmar med ett flertal färjor och tunnlar på vägen.Ola berättar att han håller på med ett projekt som heter Nordic wild wonder . Detta projekt skall så småningom utmynna i en bok om speciella platser och djur i Norden. Natti Natti 22.30.Fortsättning följer....

Mer bilder på Kungsörn hittar du här






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar