Golden Eagle Canon 1Dx avicii Willdlifephotography

tisdag 27 december 2011

Kungsörnarnas Rike 1 2011-11-17

Onsdag 16 november
Klockan ringer 03.45 det är dags att stiga upp för att springa igenom duschen och få i sig en snabb frukost innan man packar ihop det sista för att starta resan mot Norge och Flatanger. Bilen lämnar garaget 04.45 för att köra de 100 milen till Kungsörnarnas rike. Dimman kommer och går på vägen upp. Men ovanför Elverum i Hemmeldalen spricker det upp till klarblå himmel och termometern rusar ner till -8C men ingen snö syns till. Väl framme efter 11,5 timmes bilfärd packar jag ur bilen och möter en annan kille Knut Borge Strom från Norge som också skall sitta i gömslet nästa morgon. Vi ringer Ole Martin som kommer och hälsar oss välkomna till hans hus vid havet som vi skall bo i dom närmaste dagarna. Senare dyker det upp två andra besökare Dietmar Nill och Brian McClatchy som håller på att göra en natur film om vinter i norden. Dom har önskemål om att filma Havsörn från båt med sin highspeedkamera. Vi tittar på deras senaste film om fladdermöss som skall visas i Fransk TV i slutet av veckan. Senare går vi alla ner till byns hotell och äter en god middag och samtalet fortsätter om bilder och film på olika djur och ställen. Natti Natti 22.00 somnar som en stock.

Torsdag 17 november
Klockan ringer 05.30 upp o hoppa, frukost packa ner lite mat som skall förtäras under dagen. Ole Martin hämtar oss 06.30 för att köra oss till gömslet långt innan det blir ljust. Vi riggar upp vår utrustning för att vara beredda när ljuset kommer. Vid halvnio dyker det upp några Nötskrikor som samlar på sig av de lite här och var utlagda jordnötterna. Ljuset har inte kommit ännu så vi får vänta till strax efter nio med att ta bilder av Nötskrikorna när de flyger fram och tillbaks med sina nötter för att bygga upp sitt lager inför kommande vinter. Vi väntar tålmodigt på att få en skymt av Kungsörn eller kanske till och med Havsörn som skall landa för att äta av den utlagda räven som ligger framför oss ca 18 meter bort. Plötsligt händer det klockan 09.45. En Kungsörn kommer inflygande bakifrån rakt över vårt gömsle och landar på berget rakt framför oss. Den spanar misstänksamt runt ett tag för att sedan börja äta av räven. När Örnen kommit till ro börjar kameran smattra och vi njuter av spänningen att sitta några meter från en livs levande Kungsörn som själv valt att landa just här och just nu. Ljuset är inte det bästa så det blir höga ISO för att få skärpa i bilderna. Inflygningen gick inte att få till då slutartiderna ligger runt 1/20. Kungsörnen lyfter efter 20 minuter och vi har fått några hyfsade bilder. Vi firar med kaffe och macka. Ska den komma tillbaka, kanske kommer det två för det är ett par som håller till i områdets skogar. Under tiden tar vi bilder av Nötskrikorna som inte är att förakta med sina fina färger och sitt härliga tjatter. Det blev inga fler besök av Kungsörn denna dagen. Vi lämnar gömslet på eftermiddagen när det mörknat för att inte störa örnarna i området.
Tillbaks till huset för att ladda ner alla bilder och filmsnuttar i datorn för att se om vi fått några användbara bilder. Filmteamet var tillbaks från sin tur på havet i Ole Martins båt så vi tittade på film materialet som dom tagit under dagen. Att se Havsörnen dyka efter fisk, filmat med highspeedkamera är en speciell upplevelse. Kanske får vi se det på TV när filmen är klar.Knut lämnar oss på kvällen för att köra hem och fira sin födelsedag dagen efter. Jag och Dietmar tittar på med ett glas vin i handen när Brian visar upp sina kock kunskaper och fixar till en pasta med svamp som vi avnjuter tillsammans. Efter maten drar Dietmar och Brian vidare norrut mot Tromsö. Natti Natti 22.00.Fortsättning följer....

Fler bilder på Kungsörn hittar du här

Video på Kungsörn hittar du här